مطالعه اثر جریان جزرومدی برجابه¬جایی و ته¬نشست رسوب در اسکله شماره ۳۸ بندر امام خمینی(ره)

نام نویسنده (دانشجو):
محل دفاع: دانشکده علوم دریایی دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر
مقطع تحصیلی: کارشناسی ارشد
سمت استاد در پایان‌نامه: استاد مشاور

چکیده:

پدیده انتقال رسوب یکی از مهمترین فرآیندهای ساحلی است که عوامل عمده محیطی ‌مؤثر در ارتباط با آن شامل امواج، جریان­ها، بادها و تغییر محیط سواحل توسط انسان است. در این تحقیق جریان­های جزرومدی و اثر آن‌ها بر انتقال رسوب در اسکله 38 بندر امام‌خمینی(ره) مورد مطالعه قرار گرفته است. برای ‌‌این منظور دو ‌‌ایستگاه به فاصله کمتر از یک کیلومتر در دو طرف اسکله جهت اندازه‌‌‌گیری دبی، سرعت جریان،‌‌ تراز سطح آب، نمونه‌برداری از آب حاوی بار معلق و برداشت رسوب بستر انتخاب گردید و پارامترهای مورد نظر طی مهکشند و کهکشند اندازه‌‌‌گیری شد. نتایج نشان داد که دامنه جزرومدی در زمان مهکشند بیش از 77/4 متر است و بیشینه سرعت جریان m/s 631/0 و بیشینه دبی نیز m3/s  4700 است. بیشینه غلظت میانگین رسوب در ‌زمان مهکشند ‌در ‌‌ایستگاه اول kg/ m3 42/0 و کمینه مقدار آن kg/ m318/0 است و ‌در ‌‌ایستگاه دوم بیشینه میانگین غلظت kg/ m3 43/0 و کمینه مقدار آن kg/ m3 1/0 است. در هنگام کهکشند بیشینه غلظت میانگین رسوب ‌در ‌‌ایستگاه اول kg/ m3 37/0 و کمینه غلظت میانگین رسوب تقریباٌ  kg/ m32/0 و در‌‌ ایستگاه دوم بیشینه غلظت میانگین رسوب  kg/ m34/0 و کمینه آن  kg/ m3135/0 است. بر اساس نتایج دانه‌بندی، ذرات رسوب بستر از جنس سیلت و رس است و دانه‌های ماسه حضور بسیار ناچیزی دارند. انتقال رسوب با شار متوسط kg/s 6/8 به سمت دریا است و نرخ ته­نشست رسوب بطور متوسط به میزان 7/11 سانتی متر در سال است.


کلیدواژه‌ها: جزرومد، بار معلق، اسکله شماره 38 بندر امام، دبی، سرعت و ‌‌تراز آب