مدلسازی عددی جریانات در محل تلاقی رودخانههای اروند و کارون
چکیده:
این مطالعه به مدلسازی جریانات جزرومدی در محل تلاقی کارون و اروند با استفاده از مدل مایک 21 پرداخته است. توسعه این مدل عددی بر پایه روش اویلری بوده و در آن برای مشخص کردن الگوی جریان آب از معادلات پیوستگی و اندازه حرکت (معادلات ناویر استوکس متوسطگیری شده در عمق)، استفاده شده و شبکهبندی حوضه مدل به کمک مش نامنظم مثلثی انجام و مدل به صورت دو بعدی و فشارگرایی اجرا شده است. برای واسنجی و صحتسنجی خروجی مدل، دادههای اندازهگیری شده در4 ایستگاه حوالی محل تلاقی بهکار رفته است. پس از واسنجی، مقایسهی نتایج مدل با اندازهگیریهای میدانی نشان داد که خطای جذر میانگین مربعات برای سرعت آب m/s055/0 در کهکشند m/s062/0 در مهکشند است. در محل تلاقی سرعت بین m/s06/0 تا m/s3/0 متغیر است؛ هم چنین در دو سناریو اثر وجود و نبود یک کشتی مغروق بر الگوی جریان بررسی شد. در بررسی سرعت جریان در نقاط اطراف کشتی و روی آن میتوان گفت در دو طرف کشتی (سمت چپ و راست) تفاوت چندانی بین حداکثر سرعتها مشاهده نمیشود (بین m/s02/0 تا m/s04/0). ولی در جلو و عقب کشتی و روی آن اختلاف به ویژه درحالت جزر قابل توجه است (بین m/s09/0 تا m/s13/0).