جلسه آموزشی
|
موضوع
|
هفته اول
|
آشنایی با دانشجویان ، معرفی کتاب ، تعیین سرفصل ها و آغاز تدریس با شرح و توضیح و تبیین شرایط سیاسی و اجتماعی حاکم بر ایران در آغاز ورود اسلام به ایران و همچنین معرفی سلسله های حاکم بر ایران به طور اجمال
|
هفته دوم
|
معرفی فردوسی ، جایگاه فردوسی در بین مردم ایران ، دلایل جایگاه فردوسی در بین ایرانیان ، آغاز کتاب با حمد و ستایش خداوند و نعت پیامبر اسلام از شاهنامه فردوسی و آشنایی با حماسه ، انواع حماسه ، معرفی آثاری برای هر نوع از حماسه.
|
هفته سوم
|
شرح و تبیین شرایط سیاسی و اجتماعی و ادبی زمان حیات رودکی ، معرفی سلسله سامانیان ، معرفی رودکی و تبیین نکات مهم زندگی رودکی از جمله بینایی یا نابینایی رودکی و دلایل موجود برای این موضوع و برخی نکات مرتبط با رودکی ، تدریس تشبیه ، ارکان و طرفین تشبیه ف انواع تشبیه از جهت ساختمان تشبیه و تدریس ابیاتی چند با موضوعات مناسب برگرفته از دیوان رودکی .
|
هفته چهارم
|
معرفی سلسله غزنویان ، شرایط سیاسی و اجتماعی و ادبی حاکم بر آن زمان ، معرفی فرخی سیستانی و تبیین مهمترین ویژگی های شعر فرخی و همچنین ویژگیهای سبکی فرخی از جهت زمینه های فکری، ادبی و زبانی ، شرح مهمترین دلایل جنگهای سلطان محمود غزنوی ، آشنا نمودن دانشجویان با جشن سده و بررسی و تبیین ابیاتی از دیوان فرخی سیستانی و در آخرین بخش معرفی قالب قصیده و معرفی مهمترین قصیده پردازان و تبیین ویژگیهای شعری فرخی و دیگر هم عصران ایشان .
|
هفته پنجم
|
معرفی انواع پژوهش ، روش شناسی تحقیق ، انواع روش تحقیق ، شیوه های استناد به منابع دیگر ،چگونگی نوشتن فهرست منابع در انواع تحقیق و اسناد پژوهشی ، تبیین مهمترین نکاتی که در نگارش اسنادپژوهشی باید مورد توجه قرار گیرد ، شیوه های ارجاع ، و معرفی ساختار یک پژوهش .
|
هفته ششم
|
معرفی منوچهری دامغانی ، اوضاع حاکم بر محیط زندگی وی، ویژگیهای سبکی منوچهری ، تبیین مهمترین شاخصههای شعر منوچهری ، معرفی مسمط به عنوان یکی از مهمترین قالبهای شعری ، تدریس یکی از مسمطهای معروف منوچهری .
|
هفته هفتم
|
معرفی ناصرخسرو ، چگونگی تغییر حال او ، استعفا از شغلی که به عهدهاش بود و آغاز سفر طولانی او به سوی مکه ، معرفی خلفای حاکم بر بغداد و مصر ، سفر ناصرخسرو به مصر ، ملاقات با خلیفه فاطمی ، آشنایی کلی با فرقه شیعه اسماعیلیه ، بازگشت ناصرخسرو به ایران ، فرار ناصرخسرو و سرگردانی در مناطق مختلف ایران ، معرفی سلسله سلجوقیان که در آن زمان حاکم بر ایران بودند ، معرفی شعر و شخصیت ناصرخسرو ، آثار ناصرخسرو ، تدریس 2 قصیده از قصاید دینی ناصرخسرو و بخشی از سفرنامه ناصرخسرو
|
هفته هشتم
|
تدریس مجاز و حقیقت ، معرفی برخی از مهمترین علاقههای مجاز ، معرفی خواجه نظامالملک طوسی و کتاب سیرالملوک وی، تبیین ویژگیهای اخلاقی و ادبی قلم خواجه نظامالملک و مهمترین اقداماتی که خواجه نظام الملک در هنگامی که در دستگاه حکومت مشغول به کار بود و در نهایت تدریس چند صفحه از کتاب شایسته سیرالملوک .
|
هفته نهم
|
معرفی سنایی غزنوی ، چگونگی ورود عرفان به شعر ، معرفی مثنوی به عنوان یکی از مهمترین قالب های شغری ومعرفی انواع مثنوی و بزرگترین مثنوی سرایان و همچنین معرفی دیگر آثار سنایی غزنوی . و تدریس بخش از آثار سنایی غزنوی و تبیین ویژگی های شعری سنایی .
|
هفته دهم
|
معرفی عنصرالمعالی کیکاوس بن اسکندر، معرفی قابوسنامه و ویژگیهای زبانی و سبکی آن ، تدریس بخشی از قابوس نامه با عنوان جوانی (مناسب با شرایط سنی دانشجویان)معرفی مهمترین علائم نگارشی و چگونگی استفاده از آنها و برخی نکاتی که در نگارش و ویرایش پژوهش ها باید مد نظر داشت.
|
هفته یازدهم
|
آشنا نمودن دانشجویان با درست نویسی واژههای فارسی و تذکر غلط های رایج در نگارش واژه های فارسی ، معرفی ابوالفضل بیهقی و ویژگی های اخلاقی و سبکی وی ، معرفی کتاب تاریخ بیهقی و تدریس بخشی از کتاب تاریخ بیهقی به عنوان نمونهای از این اثر
|
هفته دوازدهم
|
معرفی شیخ فرید الدین عطار نیشابوری ،آثار او ، اشاره ای به حمله مغول که عطار در آن حمله کشته شد ، تبیین ویژگی های سبکی عطار ، تدریس بخش های از تذکره الاولیا ، منطق الطیر . تدریس جمله ، انواع جمله ، جمله های دو جزئی ، سه چزئی و چهار جزئی .
|
هفته سیزدهم
|
معرفی مولانا جلال الدین محمد بلخی، شرایط و اتفاقات زندگی او ، مهاجرت از بلخ ، مهمترین حوادث زندگی مولوی ، ویژگی های سبکی مولوی ، معرفی آثار مولوی ، تدریس بخش های از مثنوی ، دیوان شمس و فیه مافیه .
|
هفته چهاردهم
|
تدریس فعل و ویژگی های آن و انواع فعل از نظر زمان و ساختمان .
|
هفته پانزدهم
|
معرفی انواری و تدریس بخش از اشعارش و همچنین معرفی خاقانی و تدریس یکی از مهمرین قصاید خاقانی و تدریس تلمیح به عنوان یکی از آرایه های ادبی و همچنین اشاره به برخی دیگر از مهمترین آرایه هایی که دانشجویان با آنها برخورد می کنند .
|
هفته شانزدهم
|
معرفی نظامی و آثارش و تدریس بخشهاسس ازآثار نظامی و تدریس گروه اسمی و وابسته های پیشین و پسین .
|